Hoe groot moet je tekst zijn op het Informatiepaneel, bouwbord, of reclamezuil?
18 september 2014 
4 min. leestijd

Hoe groot moet je tekst zijn op het Informatiepaneel, bouwbord, of reclamezuil?

Op de vraag Hoe Groot Moet je Tekst zijn op het Informatiepaneel is het korte antwoord een x hoogte van 4 mm.

Daarmee bedoelen we de corps hoogte van bijvoorbeeld de letters OO in het woord Kapitaalhoogte en even voor de duidelijkheid, we hebben het dan over een informatiebord die je langs een wandelroute, fietsroute of kanoroute zet en waar je maximaal een meter vanaf staat.


Een x-hoogte van 4 mm zorgt ervoor dat ouderen het goed kunnen lezen.

Natuurlijk is dit een beetje te kort door de bocht. De leesbaarheid is ook afhankelijk van het lettertype en het contrast van de voor- en achtergrond.

Voor blinden en slechtzienden geldt, dat zwarte teksten op een gele ondergrond het best te lezen is.

Denk er om dat een tekst op een foto beter leesbaar kan worden maar ook slechter. Hou daar rekening mee met je ontwerp.

Om in dat soort gevallen toch zekerheid te scheppen hebben we een handige tip voor je.kijkafstand-en-kapitaalhoogte

TIP! Hoe je makkelijk controleert of de leesbaarheid echt ok is

  1. Print het informatiepaneel of een deel van de tekst 1:1 uit op een kleuren printer. (Een A4 formaat of A3 formaat is meestal wel voldoende)
  2. Leg de print buiten op de grond neer
  3. Ga voor de print staan en kijk recht naar beneden en test of het leesbaar is
  4. Nog beter, vraag een beaarde buurvrouw of buurman of zij het dan ook kan lezen.

Is dat allemaal o.k. dan ben je goed bezig!

Deze handige test gaat alleen op bij informatiepanelen voor wandel, fiets- en kano-route’s die die je op minder dan een meter afstand leest.

Voor informatieborden die je op een grotere afstand moet lezen gelden hele andere regels.

Hoe groot moet je tekst zijn op het bouwbord, of reclamezuil?

Een tekst is goed te lezen als het voldoende groot is voor de kijkafstand tussen de bezoeker en het informatiebord. Tot zover iets nieuws onder de zon.

Zo moet een letter twee keer zo groot zijn als de afstand tussen bezoeker en het bord ook twee keer zo groot is.

Je ziet dit goed in het plaatje hieronder.hoe-maak-je-een-informatiepaneel-in-de-juiste-kijkafstand

In dit schema hebben ze het over de Kapitaalhoogte die dus groter is dan de x-hoogte / corpshoogte waar ik het eerder over had.

Sorry, het wordt een beetje verwarrend, maar wat hier eigenlijk staat is dat wanneer je op 5 meter afstand staat je een Kapitaal hoogte moet hebben van 13 mm en wanneer je een bord maakt die op 50 meter leesbaar moet zijn de kapitaalhoogte 100 mm.

Niet gestandaardiseerd

Besef dat de verhouding tussen de kapitaalhoogte en de korpshoogte niet gestandaardiseerd is. Je kunt immers een font kiezen die een extreme kapitaalhoogtes heeft (denk aan mooie sierlijke krullerige ) letters.

Omdat je dat bijna niet gaat toepassen op bouwborden of een reclamezuil is er in de meeste gevallen niets aan de hand.

Snelheid leesbaarheid en tekstformaten

Wanneer het gaat om snelheid versus leesbaarheid moet ik eerlijk bekennen dat ik je (nog) niet professioneel verder kan helpen.

Ik waag toch een poging en hoop dat iemand me ter zijner tijd verder helpt met de juiste informatie.

 De vraag is namelijk hoe groot moet een tekst zijn wanneer je met 50 km langs een bord raast of met 100 km.

Het spreekt voor zich dat je een heel eind komt met ons lineair schema hierboven maar het spreekt ook voor zich dat er een verschil is tussen iemand die stilstaat of iemand die op de fiets, brommer of auto zit.

Ondanks mijn onwetendheid op dit punt geef ik je enige gedachtenkronkels die je in acht zou moeten nemen.

  1. Positioneer het reclamebord dusdanig dat men van verre de juiste kijkhoek heeft op het bord. Immers hoe eerder je iets interessants ziet langs een snelweg hoe eerder je je er op kunt focussen en als je dan dichterbij bent 
  2. Zet het bord niet parallel op de weg met het idee dat je beide kijkrichtingen beslaat maar maak een keuze. Parallel aan de weg is bijna altijd fout, het is gevaarlijk en eigenlijk kan men vanuit een rijdende auto moeilijk zijwaarts kijken en je hele bord bewonderen.
  3. Maak je tekst over je project extreem kort 
  4. Bedenk voordat je aan het ontwerpen of verzinnen gaat het volgende. Wat is het nummer 1 ding wat iemand MOET weten als hij het bord voorbij raast en leg met beeld en tekst daar je focus op.

Een bouwbord als een instagram post

Voor iedereen die op instagram zit die weet hoe het werkt. De meest succesvol insta post zijn die die kort en krachtig in een keer de aandacht van de kijker weten te pakken en vast weten te houden tot het einde van de post. Mocht je nooit een bouwbord voor je bedrijf gemaakt hebben maar gevraagd wordt om de content aan te leveren voor de opmaak denk dan aan je instagram account en lever die data aan ons aan en wij geven het voor je vorm.

Een perfect bouwbord is:

  1. Voorzien van perfect beeld die aansluit bij je focus
  2. Kort van tekst / caption
  3. Duurzaam Bouwbord, Milieuvriendelijk Bouwbord en of een Circulair Bouwbord en liefst allemaal.
  4.  Bijna voor 100% herbruikbaar Bouwbord

Wat voor bouwborden geld geld eigenlijk ook voor openstellingsborden. Je weet wel die borden die bij iedere ingang van een terrein behoort te staan wil je echt wettig rechtsgeldige boetes uit kunnen delen op een landgoed, bouwterrein of natuurgebied. Die moeten namelijk ook goed leesbaar zijn van een afstand anders worden dergelijke borden nietig verklaard en kun je zoveel bonnen uitschrijven als je wil maar kun je ze niet rechtsgeldig innen aangezien het bij een zaak door de rechter ongeldig verklaar worden omdat de leesbaarheid niet goed is.

Wanneer je daar meer over wil weten zou je even ons e-book openstellingsborden moeten downloaden.

En mocht je hulp nodig hebben bij de vormgeving van je informatiepaneel, bouwbord of openstellingsbord dan weet je ons te vinden. contact informatiepanelen 

Over de schrijver
Peter-Pim is de oprichter en eigenaar van PressArt. Hij specialiseert zich al meer dan 30 jaar in het ontwikkelen, produceren en plaatsen van grafische, monkeyproof communicatiemiddelen en design objecten. Hij verzint creatieve wandelconcepten zoals de Klompenpaden, heeft voor Staatsbosbeheer hun nieuwe lijn van frames ontwikkeld, adviseert vele groene en recreatieve organisaties bij hun keuze voor de inrichting van hun terrein rondom infoborden. Zijn bedrijf PressArt levert vele bewegwijzering-oplossingen en materialen die jarenlang goed blijven, optimaal krasvast zijn en ook nog eens duurzaam en milieuvriendelijk. Zijn kracht is een enorme materialen kennis, inventiviteit en binnen korte tijd het oplossen van buitencommunicatie vraagstukken. Neem gerust contact met hem op dat vindt ie leuk.
Bouwbord uniek maken is niet moeilijk en niet duur!
Door

Bouwbord uniek maken is niet moeilijk en niet duur!

op 12 Dec 2014

[…] Bepaal de afstand waarvan het bord te lezen moet zijn (zie de leesafstand instructies) […]

Reactie plaatsen