arrow_drop_up arrow_drop_down
24 mei 2017 

Fietsostrades… what’s in a name!

Fietsostrades, de naam alleen al spreekt boekdelen. Het gaat hier namelijk om een vorm van autostrades speciaal ontworpen voor al wie zich al freewheelend met de fiets wilt verplaatsen. Ze werden zo aangelegd dat je jezelf zo snel mogelijk van punt A naar punt B kunt verplaatsen. Om dit te bereiken, ging men bij de aanleg van fietsostrades op zoek naar rechtlijnige wegen naast spoorlijnen, autosnelwegen, kanalen en over jaagpaden. Vaak lag er al een of ander pad en was het verharden van de ondergrond voldoende om een top-of-the-bill fietsostrade uit de grond te stampen.

Vlaanderen en Nederland… hand in hand doorheen Fietsostradeland

Vlaanderen telt momenteel al honderden kilometers fietsostrades en het uiteindelijke doel zou zelfs rond de 2000 kilometer van deze vlot rijdende fietspaden vormen. Zou het niet mooi zijn, mochten we in Nederland dezelfde fietstoer opgaan en een naadloos netwerk van fantastische fietsostrades doorheen de Lage Landen kunnen bewerkstelligen?

Fietsostrade-kaart

De provincie Antwerpen investeert fors in de aanleg van een aantal fietsostrades maar is geen wegbeheerder. Elk gemeentebestuur beheert de stukken fietsostrade op zijn grondgebied. De gemeente is dus verantwoordelijk voor het onderhoud en het sneeuw- en ijsvrij houden van de fietsostrade.

Kortom: Een Fietsostradenetwerk door de Lage Landen waarbij je vlot van de ene naar de andere stad cruisete… dat moet het uiteindelijke doel zijn.

Veilig en vlot vrolijk fietsen

Rechtlijnig als ze zijn, vormen fietsostrades de ideale fietspartner voor al wie snel op het werk wilt geraken. Inderdaad, het primaire doel van fietsostrades is om minder wagens op de baan te hebben en de weg weer aan de fietser te geven. Omdat vele mensen klaagden over de afwezigheid van gepaste fietspaden of het ongestructureerde fietspadennetwerk alsof was het de chaos van een mierennest, werden fietsostrades in het leven geroepen. Duizenden kilometers van netjes geplaveide fietspaden die alle steden op een vlotte en veilige manier met elkaar verbinden. Naast het veelvuldige gebruik voor woon-werkverkeer zien we dat fietsostrades ook in het weekend op veel bijval kunnen genieten van wielertoeristen allerhande. Zalig toch… lekker cruisen zonder dat je jezelf zorgen hoeft te maken over voorbijzoevende wagens die je liever van dan op de weg wensen.

Kortom: Fietsostrades zijn er zowel voor de woon-werkverkeer tweewieler als voor de zondagse wielertoerist.

Verschil tussen Fietsostrades en een fietsknooppuntennetwerk

De Fietsostrade gedefinieerd

enquete-bord-bewegwijzering-fietsostradesTerwijl zowel de fietsostrade als de fietsknooppunten de tweewieler een warm hart toedragen, bestaat er toch een verschil tussen deze twee vormen van vervoer. Bij een fietsostrade draait het allemaal om jou als fietser op een zo veilig en zo snel mogelijke manier van punt A naar punt B te brengen. Geen sierlijke lusjes hier doorheen het hinterland of een toertje langs de plaatselijke bezienswaardigheden, maar ‘no nonsens’ fietspaden. Toch zien we dat ook fietsostrades vaak een groen kantje krijgen en langs jaagpaden, natuurdomeinen en met groen beklede spoorbermen aangelegd worden. Het beste van beide dus, maar steeds met als prioritair oogpunt jou zo snel mogelijk op je bestemming te krijgen.

Kortom: Een fietsostrade werd ontworpen om je als fietser zo snel, veilig en vlot mogelijk van punt A naar punt B te brengen.

Een fietsknooppuntennetwerk gedefinieerd

Een fietsknooppuntennetwerk op haar beurt is er om fietsers de mooiste plekjes in een bepaalde regio al fietsende te laten ontdekken. Wie een fietsknooppuntennetwerk als gids kiest, mag zich over het algemeen aan rustige fietspaden en weggetjes verwachten. Door de feilloze aaneensluiting van knooppunten bepaal je zelf hoe ver en waar je wilt fietsen. Ideaal voor zonnige zondagen of zomerse avondjes waarbij je nog even de benen wilt strekken terwijl de vogeltjes rondom jou fluiten en de mooiste landschappen de revue passeren.

Kortom: Een fietsknooppuntennetwerk heeft als primair doel om je de mooiste plekjes in een bepaalde regio te laten ontdekken. Van idyllische dorpjes over pittoreske panorama’s tot het beste van wat de natuur ons te bieden heeft.

Hoewel er dus duidelijk een verschil tussen fietsostrades en een fietsknooppuntennetwerk bestaat, worden de twee vaak door zowel de zondagse fietser als de fietser op weg naar het werk gecombineerd.  Een mooie combinatie wat ons betreft!

De bewegwijzering van fietsostrades

Fietsostrades

Fietsostrades bewegwijzering

Allemaal handig en wel die fietsostrades, maar hoe weten we in godsnaam of we op een fietsostrade aan het fietsen zijn. En daar is de bewegwijzering dan. Geen fietsostrade zonder bewegwijzering natuurlijk. Speciale plaatjes met een specifieke kleur leiden je als fietser feilloos over deze routes. Niet meer zoeken, Google Maps uitpluizen of zelfs op de ‘good old way’ je papieren fietsroutegids raadplegen.

De bewegwijzering van fietsostrades zullen we voor een groot gedeelte met gewone standaard bebording gaan doen maar juist op de donkere plaatsen moet men inventief zijn. Daar willen we in Nederland met lichtgevende bebording en lichtgevende bewegwijzering in de weg gaan doen zonder dat daar enige elektriciteit aan te pas komt.  Een ideale manier om ook s’avonds de weg naar huis te vinden.

Kortom: Voor wandel- en fietsnetwerken bewegwijzering, lichtgevend, groot of klein, moet je bij PressArt zijn.

Over de schrijver
Peter-Pim is de oprichter en eigenaar van PressArt. Hij specialiseert zich al meer dan 25 jaar in het ontwikkelen, produceren en plaatsen van grafische, monkeyproof communicatiemiddelen en design objecten.
Reactie plaatsen