grafische-vormgeving-infoborden-maak-een-vlekkenplan.jpeg

Infoborden Vormgeven

Alhoewel wij met name Informatieborden en Buitencommunicatie producten maken gaat onderstaande tekst eigenlijk op voor bijna alle producten die je door een Grafische Vormgever wil laten maken. Ook al zou je het dus niet niet bij ons laten doen dan kun je deze richtlijnen wel aanhouden. Hieronder heb ik voor Tekst, Foto's, Huisstijlen en Cartografie wat instructies gegeven zoals het zou kunnen en wij het graag van je zouden willen ontvangen.

De Domblondje methode

Ik zei het al ik noem het De Dom Blondje methode. Nou zou ik zeker niet willen beweren dat vormgevers en cartografen domme blondjes zijn,

verre van dat, de meesten hebben een hoger IQ dan gemiddeld maar de Domme  Blondje methode geeft gewoon goed weer wat ik je zou willen adviseren om te doen. Namelijk dat je data zo aanlevert voor vormgeving en cartografie zodat alles duidelijk is en vergissingen in wat je wil onmogelijk zijn.

Vormgevers en cartografen hebben het meestal erg druk omdat ze in een van de laatste schakels in het proces zitten. Als de tekst en de beelden klaar zijn verwacht iedereen namelijk dat alles binnen no time mooi opgemaakt is. Wanneer je dat wil bereiken moet ervoor zorgen dat alles compleet is en begrijpelijk en dat de vormgever het ontwerp in elkaar kan zetten zonder vragen. Dat kan alleen wanneer je alles eenduidig en duidelijk aanlevert. Vandaar de Domme Blondje Methode.

Maak een kinderschets

Dit is een hele belangrijke fase in het proces aangezien je daarmee voor jezelf en voor anderen laat zien welke elementen er in het informatiebord komen. Het hoeft helemaal niet gedetailleerd het is een soort vlekken plan van je idee dat je tevens kunt gebruiken bij het verzamelen van de data zoals tekst, beeld kaarten logo en huisstijl elementen. 

grafische-vormgeving-infoborden-maak-een-vlekkenplan.jpeg


Teksten aanleveren voor vormgeving

teksten-schrijven-voor-infopanelen-van-pressart.Teksten in Word of als .txt document. Voeg daar absoluut geen plaatjes aan toe.

  1. Stuur de teksten en het beeld materiaal pas als ze intern akkoord zijn.
  2. Schrijf teksten op maat en bij voorkeur in Word of en kladblok/notepad
  3. Zet instructies tussen haakjes zetten [..] 
  4. Hou een witregel tussen instructies en tekst die geplaatst moet worden.
  5. Plaats geen plaatjes in het document maar zet de bestandsnamen tussen de alinea's [ ...] 
  6. Plaats bijschriften gewoon direct onder de bestandsnamen van de beelden/illustraties/kaarten
  7. Denk aan de verantwoording
  8. Verwijzingen naar kaarten, logo's en huisstijl elementen allen tussen [..] zetten
  9. Hou je instructies kort

In welke resolutie moet ik mijn foto's aanleveren?

Foto's die gebruikt worden voor het maken van Informatieborden kunnen aangeleverd worden in een uiteindelijke resolutie van 225 DPI (Dots Per Inch)

Foto's die gebruikt worden voor het maken van Folders, Boeken en Tijdschriften zou je aan moeten leveren in een uiteindelijke resolutie van 300 DPI

Het addertje zit hem in de tekst uiteindelijke formaat...dat betekent namelijk dat wanneer het plaatje in het ontwerp geplaatst is het 300 puntjes per inch zou moeten hebben wil je een mooie scherpe foto in je folder hebben. Om dus een goed antwoordt te geven op de vraag: In welke resolutie moet ik mijn foto's aanleveren?
Moet je eigenlijk weten wat het uiteindelijke formaat van het plaatje zou moeten zijn. Dat weet je nog niet want dat moet de vormgever bepalen. Met die wetenschap kom je dus niet echt verder. Om je toch verder te helpen noem ik de volgende richtlijnen:

  • Lever geen plaatjes aan die je uit een website plukt.
  • Als het plaatje op je beeldscherm op 100% staat en het is kleiner dan dat hij in de folder of het informatiebord moet komen is het zeker ongeschikt
  • Probeer beelden te leveren met een zo hoog mogelijke resolutie. Met een bestand van 2 mb kunnen we "altijd" uit de voeten
  • Zwart wit beelden in een lage resolutie geven minder problemen dan ful colour beelden
  • Stuur op wat je hebt wanneer we er niet mee uit de voeten kunnen melden we dat of kiezen we een ander aangeleverd beeld voor
  • Lever alternatieve beelden wanneer je twijfels hebt en geef in de tekst aan welke bestandsnaam je voorkeur heeft

Het laatste punt is in zijn algemeenheid wijs om te doen. In veel gevallen zijn er namelijk plaatjes die geplaatst moeten worden omdat er geen alternatief van is. Soms is het zo dat je van delfde soort foto meerdere goede beelden hebt die qua resolutie O.K. zijn maar qua compositie verschillen. Als je ze allen ok vind en geen voorkeur hebt zou ik ze allen meesturen en de vormgever laten beslissen. Denk er om dat je de bestandsnamen ook plaatst in de tekst (tussen [..]) en in de instructie aangeeft wat te oen bijvoorbeeld zo [ de foto's 01.jpg 02.jpg zijn beide te gebruiken aan jou de keuze]

Huisstijl

Wanneer het moet voldoen aan een huisstijl is het natuurlijk ook van belang de huisstijl gegevens zoals lettertypen, kleuren, opmaakvoorbeelden en dergelijke mee te leveren. Huisstijl gegevens kun je opvragen bij je afdeling vormgeving. Tegenwoordig zijn huisstijlen vaak ook op internet gezet al dan niet openbaar of is het mogelijk een huisstijlboek in PDF vorm op te vragen bij de afdeling communicatie.

Geen Huisstijlboek

Wanneer een huisstijlboek of huisstijl niet aanwezig zijn er een paar opties:

  1. Veelal zijn er al communicatiemiddelen gemaakt ook al is er nog geen huisstijl boek. Wanneer ze je bevallen lever die voorbeelden dan mee. (Liefst digitaal)
  2. Lever logo aan en kinderschets en laat de vormgever beslissen. (Dit is de meest toegepaste optie)
  3. Mocht er nog niets gemaakt zijn kijk naar folders of andere borden en lever een paar voorbeelden (digitaal) aan die je bevallen. Geef aan wat je er mooi aan vindt.

Hoe je Logo's kunt aanleveren?

Aan het plaatsen van een logo op Informatieborden of andere communicatiemiddelen zijn over het algemeen geen kosten verbonden mist je ze maar goed aanlevert.

Een logo dat van een website gehaald wordt is eigenlijk niet geschikt. Het probleem zit er in dat de resolutie net goed is en dat je er geen kleuren achter kunt zetten. Een vormgever wordt daar een beetje gefrustreerd van. Dergelijke logo's kunnen niet goed vergroot worden.

Wanneer je een collega moet vragen om een logo zou je eigenlijk onderstaand tekstje even moeten mailen.

Wil je me vandaag even het logo sturen?

Ik heb het nodig als .EPS- of .Ai bestand waarbij lettertypes omgezet zijn in krommen (vectoren). 

Stuur me geen jpg of ander soort document want dat geeft meestal geen goed resultaat voor drukwerk. Mocht je een dergelijk soort bestand niet beschikbaar hebben wil je het dan even bij de vormgever opvragen die het logo gemaakt heeft een logo hoort nou eenmaal ook als EPS bestand en in krommen in ons bezit te zijn. 

Mocht dit nu allemaal niet lukken dan maar een PDF of ander bestand wat je wel beschikbaar hebt maar hou er dan rekening mee dat drukwerk niet scherp wordt of dat we meerkosten hebben oor het nabouwen van het logo.

Nog een ding: Let op dat je (of de vormgever waar het vandaan komt) het logo in een mapje doet en als zip bestand naar ons toe stuurt. Het wil nog wel eens voorkomen dat virus scanners logo's kapot maken. Als je hem in een map stopt en zipt is dat niet meer mogelijk.

Hoe je digitale kaarten kunt aanleveren?

Kaarten die op het juiste formaat (in het ontwerp) en compleet met Pictogrammen, Hier staat u pijlen Wandelroutes, in de juiste kleuren, schaalverdeling en dergelijke aangeleverd worden kunnen over het algemeen gratis geplaatst worden. De kaarten moeten dan wel als volgt opgebouwd zijn: Digitaal. Liefst als EPS document in illustrator opgebouwd in lagen en als open bestand zodat de vormgever het kan bewerken. Een kaart aangeleverd als PDF is in veel gevallen ook mogelijk.

Bedenk dat de kaart op maat aangeleverd moet worden. Alle andere digitale vormen van aangeleverde kaarten kun je beter even in overleg aanleveren of gewoon meesturen waarbij je je vraag aangeeft.

Ik gaf het net al even aan in de grafische sector wordt gewerkt met EPS bestanden die  meestal ingelezen worden in het programma Illustrator. Het is fijn dergelijke soorten bestanden te ontvangen. Mocht dat niet lukken lever dan aan wat wel gaat en wij gaan kijken wat we daarmee kunnen. Voor alle andere kaarten zijn er meerkosten tenzij dat al dat opgenomen. Aangeleverde digitale kaart door ons laten aanpassen Wanneer je graag wil dat we de digitale kaarten aanpassen kan dat ook. Afhankelijk van wat er precies in de offerte staat zou het in grote lijnen als volgt kunnen. Lever een digitale ondergrond aan en lever een print van die ondergrond aan met aantekeningen daarop van alles wat je belangrijk vindt. Kijk dan ook even naar het lijstje hieronder.Kaarten laten maken door ons

Wij hebben de basis van heel Nederland beschikbaar. Die wordt dagelijks bijgehouden en is meer up-to-date dan de kaarten van de topografische dienst. Nieuwe wijken van een gemeente staan er gewoon eerder op.

Wanneer je door ons kaarten laat maken hebben wij dus het belangrijkste voorwerk en veel tekenwerk al klaar. Hierdoor kunnen we betrekkelijk snel kaarten maken.

Voor het maken van een goede Wandel- Fiets- of Recreatiekaart is het volgende nodig:

  1. Dit betekent dat wij eigenlijk als eerst moeten weten welk kader je als kaart wil laten zien. Maak daarvoor een kleurenkopie uit bijvoorbeeld de topografische atlas (wandelkaart)  1:25000 of Google en omlijn het kader van wat je wilt laten zien en mail dat naar ons toe. Wij zoeken dat gedeelte op in ons archief knippen het uit en mailen dat als een pdf naar je toe.
  2. Op die PDF kun je instructies tekenen denk aan de volgende dingen:
  3. Hier staat u pijl (van een Informatiebord maar mogelijk ook van alle Infoborden)
  4. Arceren van straatnamen er op moeten of andere objecten die al op de kaart staan
  5. Restaurants, hotels, VVV die van toepassing zijn (en ook de moeite waard zijn)
  6. De wandelroute in de juiste kleur(en)
  7. Belangrijke herkenningspunten, molens, torens
  8. Parkeerplaatsen
  9. Honden uitlaad plekken
  10. Recreatie objecten, speeltoestellen, watertjes, poelen, zandbakken
  11. Kortom alles wat op die plek van belang is als je aan het wandelen/fietsen bent.

Bedenk hierbij dat MINDER is MEER. Een kaart wordt overzichtelijker wanneer er niet te veel dingen op staan. Hierboven is een lijstje weergegeven maar niet alles hoeft er op. Het ligt er ook aan wat voor soort kaart je maakt. Op een Informatiebord plaats je over het algemeen minder details dan op een Wandelkaart die je meeneemt op je Wandeltocht.

Wanneer wij de kaart maken denken we natuurlijk ook mee maar wat we niet weten kunnen we ook niet tekenen.

Waar doe ik het voor

Een recreant gebruikt een kaart ten eerste om te bepalen wat leuk is en wat hij gaat doen. Daarna heeft hij elementen nodig om te beginnen met recreëren (hier staat u, welke route) en daarna hoe verdwaal ik niet (route herkenningspunten). Het is gewoon een kwestie van logisch nadenken en je inleven in de recreant.

De Dom Blondje methode vraagt om duidelijkheid

In het kort nog een paar punten:

  1. Voorkom vergissingen geef bijvoorbeeld aan welke foto echt geplaatst moet worden en welke beelden vrij zijn om te plaatsen wanneer er ruimte over is.
  2. Als je een bepaalde opzet voor ogen hebt lever dan de "kinderschets"
  3. Lever alles in een keer aan in een mapje en ingepakt (gezipt) zodat het tijdens de mail of andere vorm van transport niet kapot gaat door virusscanners en dergelijke. Daarnaast kunnen wij ons niet vergissen want per product zit alles in een mapje en hoort dus bij elkaar.
  4. Ga er vanuit dat een leek die geheel niets met het project te maken heeft weet wat er van hem of haar verwacht wordt. Wees kort maar krachtig.

Zware bestanden aanleveren 

De bestanden kun je het beste als volgt aanleveren:

  1. plaats alle data in een mapje
  2. zip de map (in Windows rechter-muis-knop kopiëren naar > gecomprimeerde map)
  3. Verzend de map via de site www.WeTransfer.com (geen kosten en tot 2 giga bite gratis)
Reactie plaatsen