Informatiebord geeft uitleg bij Bilts Hoogkruis

Soms heb je van die projecten waar je nog nooit van gehoord hebt en hoe meer je er in duikt hoe interessanter het wordt en zo was het ook met het Informatiebord dat uitleg geeft bij het Bilts Hoogkruis.

Het mooie aan dit project is dat Gert Landman een gezonde interesse had in Ierland aanwezig zijnde Hoogkruizen. Terug in de Bilt aangekomen bleek zijn interesse niet ongegrond want er bleek een verbant te zijn tussen de Hoogkruizen in Ierland, ridders, Landgoed Oostbroek en Godebald en de gemeente de Bilt.

Soms vraag ik me wel eens af hoe dat nou allemaal zo toevallig samenvalt. Ook bij dit project is het net alsof het zou had moeten zijn.

Hoe dat allemaal precies zit kun je het beste zelf bekijken in deze video.

Een Hoogkruis monumenten hebben de naam ‘hoogkruis’ gekregen omdat ze soms wel vier tot zeven meter hoog zijn.
Typerend voor de Keltische hoogkruisen is de ring die de vier armen van het kruis verbindt. Verder de rijke decoratie met bijbelse afbeeldingen en keltische vlechtpatronen.
Denk hierbij aan de ‘Keltische knoop’, een in allerlei patronen vervlochten lijn die in veel vormen van kunst voorkomt.

Informatiebord Bilts Hoogkruis

St. Laurens, op zijn rooster met vlammen, staat op de voet; het Laurensklooster op Oostbroek was het begin van De Bilt. Gebouwd door ex-ridders, ten tijde van bisschop Godebald die rond Utrecht de ontginningen leidde. Keizerin Mathilde schonk het klooster alle moerasgrond tot de Vuursche. Haar oorkonde eindigde met Willibrords lijfspreuk: in de naam van God gezegend. Willibrord werd door de keizerin en in het klooster vereerd.

Willibrord kijkt richting Westbroek, waar twee van zijn Ierse gezellen op de kerkmuur staan. Zijn inspirator was Columba van Iona, die de schrijf- en illustreerkunst bevorderde. Die was weer een leerling van St. Patrick. Ook Patrick kijkt richting Westbroek. Volgens de legende verjoeg hij alle slangen uit Ierland. Patrick stond in de traditie van St. Maarten, die centraal in de cirkel staat afgebeeld. Hij rijdt richting Maartensdijk: een ontginning vanuit de Maartenskerk van Utrecht, nu bekend als de Domkerk. Hij kleedt een naakte, één van de zeven werken van barmhartigheid; vier andere werken, daklozen huisvesten, hongerigen voeden, dorstigen te drinken geven en doden begraven, staan eromheen.

Verder zijn er dier figuren gebeeldhouwd en Keltische patronen: vlechtmotieven en spiralen. Ook zijn de wapens van de andere woonkernen van de gemeente De Bilt afgebeeld: Groenekan, Achttienhoven en Westbroek en onder de zijarm het Alziend Oog. St. Laurens is de patroonheilige van De Bilt en St. Maarten staat voor Maartensdijk.
Geplaatst september 2013 ter gelegenheid van 900 jaar De Bilt Beeldhouwer: Jelle Steendam www.biltshoogkruis.nl