5 tips om meer bezoekers naar je bezoekerscentrum te krijgen
31 december 2018 
2 min. leestijd

5 tips om meer bezoekers naar je bezoekerscentrum te krijgen

Bijna alle bezoekerscentra worden gewaardeerd naar het aantal bezoekers die zij jaarlijks krijgen. Hoe meer bezoekers hoe meer geld er beschikbaar komt vanuit de organisatie of vanuit sponsoring. Vandaar dat het van enorm belang is om je bezoekerscentrum optimaal in te richten.

Zonder geld hou je immers het bezoekerscentrum niet overeind. Vandaar dat ik je 5 tips geef om meer die ervoor zorgen dat je meer bezoekers krijgt.

5 tips om meer bezoekers naar je bezoekerscentrum te krijgen.

Bezoekerscentrum Tip 1.
Leg meerdere wandel- en fietsroutes aan en zorgt ervoor dat ze altijd een rondje vormen en naar het bezoekerscentrum gaan.

Bezoekerscentrum Tip 2.
Plaats langs de wandel- en fietsroutes informatieborden met daarop een overzichtskaart met alle routes en recreatieve voorzieningen zoals het bezoekerscentrum en vergeet vooral niet te vertellen en te laten zien wat er te beleven is!

Ook niet onbelangrijk! Plaats de informatieborden op cruciale punten waar men begint met wandelen of fietsen!

Bezoekerscentrum Tip 3
Leg de wandelroute door je bezoekerscentrum!

Dit is de belangrijkste tip van allemaal. Dit moet je echt doen!

Wanneer je een bezoekerscentrum hebt maak een voor ingang en een achteringang en laat zoveel mogelijk wandelroutes dwars door je bezoekerscentrum lopen. Ik neem even als voorbeeld bezoekerscentrum de hoge Veluwe in Rheden. Daar lopen drie wandelroutes dwars door het gebouw.

Bezoekerscentrum Tip 4
Plaats VVV en restaurant achter in je bezoekerscentrum. Moet je bij VVV zijn moet je eerst door het bezoekerscentrum ook wanneer je taart of koffie wil hebben moet je door bezoekerscentrum. Hiermee heb je dus twee keer zoveel kans om leden te werven of iets van je natuur boeken en wandelkaarten te verkopen.

Bezoekerscentrum Tip 5
Maak een YouTube PR filmpje over het bezoekerscentrum en laat zien wat er allemaal te beleven en te doen is plaats het filmpje op Facebook en Twitter.

  • Gebruik het YouTube filmpje als PR middel en maak een link aan achter een QR code die rechtstreeks naar het YouTube filmpje gaat. Plaats de QR code op al je PR  producten zoals folders, wandelkaarten en vooral ook op de informatieborden.
  • Hoe werkt dat? Iemand ziet QR code en de motiverende tekst eronder scant de code en ziet het PR filmpje over het bezoekerscentrum waardoor die vanzelf enthousiast wordt om het eens te bezoeken.

Het spreekt voor zich dat hoe meer bezoekers er door je bezoekerscentrum gaan hoe beter budget je krijgt. Met enige creativiteit kun je die getallen sturen door wandelroutes door je bezoekerscentrum te laten lopen en zo meer tikken te krijgen.

Een restaurant achter in het bezoekerscentrum levert meer tikken. Een VVV aan het eind van je bezoekerscentrum levert ook weer meer tikken.

  • Combineer diensten met het bezoekerscentrum en plaatst ze achterin de ruimte.

Deze constructie/samenwerking heeft voor iedereen voordeel.

  1. De wandelaar wil uiteindelijk toch naar bezoekerscentrum,
  2. De restauranthouders krijgen meer bezoekers
  3. Het VVV krijgt meer bezoekers.
  4. De verkoop van je artikelen neem toe omdat er meer mensen door je winkel lopen.
  5. Meer bezoekers langs je balie is meer kans voor ledenwerving!

Je ooit afgevraagd waarom je telkens met de kinderen door de winkel van die Dierentuin geleidt word voordat je de uitgang vindt …

Resultaat: enthousiaste recreanten, beter budgetten, goede inkomsten voor restaurant, winkel en VVV en misschien wel het belangrijkste: Meer beschermers/Leden

Ik hoop van harte dat je er wat aan gehad hebt en zou zeggen zet je tanden wees creatief met oplossingen en regel meer bezoekers.

Succes Peter-Pim Stolker

Over de schrijver
Peter-Pim is de oprichter en eigenaar van PressArt. Hij specialiseert zich al meer dan 30 jaar in het ontwikkelen, produceren en plaatsen van grafische, monkeyproof communicatiemiddelen en design objecten. Hij verzint creatieve wandelconcepten zoals de Klompenpaden, heeft voor Staatsbosbeheer hun nieuwe lijn van frames ontwikkeld, adviseert vele groene en recreatieve organisaties bij hun keuze voor de inrichting van hun terrein rondom infoborden. Zijn bedrijf PressArt levert vele bewegwijzering-oplossingen en materialen die jarenlang goed blijven, optimaal krasvast zijn en ook nog eens duurzaam en milieuvriendelijk. Zijn kracht is een enorme materialen kennis, inventiviteit en binnen korte tijd het oplossen van buitencommunicatie vraagstukken. Neem gerust contact met hem op dat vindt ie leuk.
Reactie plaatsen