Latest Blogposts

Kleur instellen bij verschillende soorten drukwerk in een project

cyaan-magenta-yello-black

Kleur instellen hoe doe je dat? Stel je moet een folder, informatiebord en bewegwijzeringsstickers en bewegwijzeringsplaatjes vormgeven en je wil graag dat alle kleuren zo dicht mogelijk bij elkaar komen hoe stel je dan de kleuren in?

Het antwoord is simpel namelijk stel alles in CMYK kleuren in.

Het antwoord waarom is wat ingewikkelder en vandaar enige uitleg rondom kleuren.

Kleurbereik CMYK t.o.v. PMS

Als je bijvoorbeeld een wandelconcept zoals Klompenpaden wil aanleggen dan is het zo dat iedere wandelroute zijn eigen kleur heeft en er telkens nieuwe kleuren bij komen. Bij PMS is de kleurkeuze groter dan bij CMYK en daarvoor zou je geneigd zijn PMS kleuren te gaan kiezen.

Toch is dat niet een wijs besluit want bij de verschillende producties worden de kleuren,  ZO GOED ALS DAT GAAT, omgezet naar CMYK en kom je dus weer in een beperkter kleurbereik terecht met alle omzettings problemen die automatisch optreden. Ik bedoel hoe zet je een PMS kleur om naar een CMYK kleur die er niet is? Juist je zoekt de dichtstbijzijnde kleur uit ook al zie je zelf ook wel dat het niet hetzelfde is. Er is niet anders!

kleurbereik-CMYK-tov-PMS

kleurbereik PMS is groter t.o.v CMYK

Bij full-colour folders en bij het printen van informatiepanelen worden PMS kleuren dus omgezet naar CMYK kleuren dit omdat er nou een maal met die kleuren gedrukt en geprint wordt. Het resultaat is kleurverlies en veelal echt een duidelijk verschil tussen wat je in je computer hebt ingesteld en wat er qua drukwerk uit komt.

De omzetting van PMS naar CMYK kan schrikbarend zijn en alleen al daarom is het beter om te kiezen voor CMYK kleurinstelling.

kleurbereik-cmyk-tov-pms-kan-schrikbarend-zijn-grafische-vormgeving

Kleuromzetting van PMS naar CMYK kan schrikbarend zijn en daarom alleen al is het beter om te beginnen bij CMYK

O.K ik ga er vanuit dat je er in de omschreven situatie achter bent dat CMYK instelling wijs is maar er zijn nog een paar dingen waar je op moet letten maar daarvoor moet ik je eerst iets anders uitleggen.

Wanneer je een CMYK kleur gekozen hebt heb je in design programma’s zoals Indesign of Photoshop de keuze daar een kleur profiel bij te kiezen. Het is zoiets als een ISO normering en soms heten ze ook zo. Ze hebben als doel om iedereen op hetzelfde niveau te trekken een soort van standaardisering.

Wij adviseren het profiel FOGRA 39 of te kiezen.

kleur-instrellen-bij-verschillende-soorten-drukwerk-hoe

In je digitale document zijn er dus twee dingen belangrijk:
CMYK kleur kiezen
Juiste Kleuren Profiel bij je CMYK kiezen  > Fogra 39

Als je dat doet en je levert bij ons het digitale drukklare PDF document aan zitten we op een lijn.

Wat gebeurt er dan met die instelling?

Blijf er nog even bij ik ben bijna klaar. De aangegeven CMYK en het kleur profiel zijn de basis waar wij mee gaan werken. Per materiaal PresArt-Plate-UV, DigiPress, DigiPrint, PressArt-Subiem (soorten materialen voor het maken van informatieborden) of Offset drukwerk gebruiken wij de basis die aangeleverd is om het gewenste eindresultaat te bereiken. Met andere woorden per plotter of drukpers hebben wij weer andere instellingen die ervoor zorgen dat jou gekozen CMYK er uit komt zoals je wenst.

Het kan zo zijn dat wij bij de PressArt-Plate-UV 20%C (lees 20% dekking met cyaan/geel) moeten printen en bij de PressArt-Subliem 10% Cyaan dekking moeten printen. Degene die zijn kleurmanagement het beste beheerst van zijn plotter levert het beste eindresultaat.  Het eindresultaat is afhankelijk van de gebruikte inkten, het materiaal, de kleur van het materiaal, de luchtvochtigheid en of een bepaalde productie al dan niet samen met ander drukwerk gedrukt of geprint gaat worden (internet drukkers).

Je begeeft je vanaf het juist aanleveren dus in het grijze gebied en bent afhankelijk van de professionaliteit van de leverancier. Verassingen zijn mogelijk en je gaat ze meemaken. De vraag die je je vanaf dit moment moet stellen is hoeveel geld is er beschikbaar om dit verder te optimaliseren.

Materiaal keuze, toplaag, laminaat

Hou bij de uitvoering rekening met de toplaag. Je zult vast begrijpen dat een glanzende toplaag een andere kleurwaarneming heeft dan een matte. Omdat je met verschillende materialen werkt is het van belang die toplagen allen een beetje gelijk te trekken. Voor buitencommunicatie adviseren wij een matte of beter nog een “sinasappeltjes” toplaag. Hierdoor is de kans op spiegeling van het oppervlakte minder en zijn teksten beter te lezen met alle weersomstandigheden. Daarnaast zijn ze minder gevoelig voor vandalisme.

 

Weinig of niets? Advies >

  • Zorg ervoor dat jij je digitale documenten goed aanlevert.
  • Vraag ons welke kleurprofielen we gebruiken voor de verschillende materialen
  • Geef aan welke kleur het belangrijkste is
  • Kies voor dezelfde soorten toplaag > Mat
  • Laat het over je heen komen en accepteer verschillen in het eindresultaat. Je zult merken dat sommige kleuren mooi aansluiten en sommige minder mooi.

Iets belangrijker en meer geld

  • Kies de belangrijkste CMYK kleur en laat iedereen werken met hetzelfde kleurprofiel FOGRA 39 
  • Lever een digitale kleurtest document aan van 300×300 mm
  • Kies voor dezelfde soorten toplaag > Mat
  • Laat op ieder materiaal een kleurenprint maken
  • Kies de CMYK uit die op alle materialen het beste bij elkaar past
  • Ga werken met die CMYK in je drukwerk
  • Laat het over je heen komen en accepteer verschillen in het eindresultaat. Je zult merken dat sommige kleuren mooi aansluiten en sommige minder mooi.

Bakken met geld en tijd beschikbaar?

  • Voer voorgaande exercitie net zo lang uit tot all het drukwerk perfect op elkaar aansluit en ga dan pas drukken.

Kleur instelling huisstijl kleuren

  1. Stel alles in naar CMYK kleuren
  2. Maak een testprint waarin je huisstijl kleur verwerkt en enkele vergelijkbare CMYK kleuren er naast zet en laat die testprint op de verschillende media uitvoeren. Kies voor dezelfde soorten toplaag > Mat
  3. Controleer de verschillende media met elkaar en maak een keuze uit de CMYK kleur die op de verschillende media het dichtst bij elkaar komt.
  4. Geef in je opdracht aan welke (huisstijl) kleur het belangrijkst is en welke CMYK kleur instelling daar bij hoort. Geef aan dat de drukker/printer daar naar toe moet werken.
  5. Accepteer meerkosten voor de opmaak van PMS testprints en het maken van de testprints bij de verschillende drukkers en print afdelingen.
  6. Probeer een deal te sluiten waarbij testprints gratis zijn als de opdracht voor het drukwerk gegeven wordt.
  7. Ga er bij goedkoop folder drukwerk dat jou drukwerk samenloopt met drukwerk van een andere klant en dat PMS kleuroptimalisaties bijna onmogelijk zijn aangezien de folder drukker een gemiddelde kleurinstelling/overweging moet maken tussen jou drukwerk en die van een andere klant.

PMS OF CMYK de essentie van dit verhaal

De essentie van dit hele verhaal:

  • Kies de belangrijkste CMYK kleur en laat iedereen werken met hetzelfde kleurprofiel FOGRA 39
  • Lever een digitale kleurtest document aan van 300×300 mm
  • Laat op ieder materiaal een kleurenprint maken
  • Kies de CMYK uit die op alle materialen het beste bij elkaar past
  • Ga werken met die CMYK in je drukwerk
  • Laat het over je heen komen en accepteer verschillen in het eindresultaat. Je zult merken dat sommige kleuren mooi aansluiten en sommige minder mooi.

UCR drukwerk onze ervaringen

Nog een punt is het nieuwe verschijnsel bij veel internetdrukkers is UCR. Under Color Removal, Omdat kleur inkt duurder is dan zwart wordt er minder kleur gedrukt en gecompenseerd met zwart/grijs om toch verzadiging te krijgen. Je krijgt dan grijs en futloos drukwerk, maar de klanten vinden dat vaak wel prima omdat ze geen vergelijk hebben. Alleen leggen ze dat naast een bord van ons en je hebt er weer een discussie bij. UCR-drukwerk-onze-ervaringen-grafische-vormgeving-review

Je begrijp vast dat je voor echt een beetje afgestemd drukwerk niet links en rechts kunt gaan shoppen voor de goedkoopste. Als lijkt het soms dat echt vakwerk en drukkunst aan het verwijnen is toch is en blijft het echt een kunst om de perfectie te bereiken.

Mijn eigen ervaring met UCR en Drukland. Links drukwerk zonder UCR, rechts met (in de cirkel links zie je de instelling om tot een gelijkwaardig beeld te komen; minder kleur meer zwart):

ucr-drukwerk-onze-ervaringen-drukland

Ik weet dit is niet het antwoord waarop je gehoopt hebt het is echter wel het meest reële antwoordt dat ik je kan geven. Zorg ervoor dat je baas en alle andere contacten die mogelijk kritisch zijn wat betreft kleuren op de hoogte zijn van de beperkingen en mail ze eventueel deze pagina door.

Wij doen onze best om kleuren zoveel mogelijk met elkaar af te stemmen en standaard gebeurd dit ook door de meest optimale profielen in onze printsoftware te verwerken. Wanneer jij een specifieke kleur hebt die extra aandacht nodig heeft is het belangrijk dit in de opdracht te vermelden en te accepteren dat wij voor de opmaak van testprins en het proces meerkosten in rekening brengen.

Ik hoop van harte dat we je hier weer verder mee geholpen hebben!

Peter-Pim is de oprichter en eigenaar van PressArt. Hij specialiseert zich al meer dan 20 jaar in het ontwikkelen, produceren en plaatsen van grafische, monkeyproof communicatiemiddelen en design objecten. Hij maakt met name informatieborden / informatiepanelen en levert vele bewegwijzering-oplossingen en materialen. Peter-Pim helpt o.a. veel recreatie- en natuurorganisaties met het verzinnen en produceren van effectieve en zeer duurzame communicatiemiddelen en grafische design objecten.
Meer over

Vraag Hier Gratis Samples aan!
En doe de Monkey Proof Test
Je gegevens zijn veilig. Wij hebben net zo'n hekel aan spam als jij

0 reacties op “Kleur instellen bij verschillende soorten drukwerk in een project

Plaats een reactie


*